Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Małopolska za modernizacją linii Wadowice – Trzebinia, ale bez planu finansowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
30-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Małopolska za modernizacją linii Wadowice – Trzebinia, ale bez planu finansowania
fot. Danuta B., fotopolska.eu, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Samorząd regionalny mówi o potencjalnej poprawie skomunikowania szeregu miejscowości, która byłaby skutkiem modernizacji nieczynnej linii kolejowej 103. Wskazuje też na zasadność budowy nowej łącznicy w rejonie Spytkowic. Do wielomilionowych inwestycji jednak nie dojdzie, jeśli nie pojawi się konkretne źródło ich finansowania.

W maju PKP PLK poinformowały o rozważaniu modernizacji linii 103, która łączy Wadowice ze Spytkowicami, Alwernią i Trzebinią. Trasa od 2002 r. pozostaje zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Przewoźnicy towarowi wykorzystują tylko krótki fragment w rejonie Spytkowic, a pod Alwernią zorganizowana została turystyczna kolej drezynowa. Stan techniczny większej części dawnego ciągu nie pozwala na jego eksploatację bez szeroko zakrojonych prac remontowych.

Województwo: Odtworzenie trasy jest zasadne

Tymczasem zarządca infrastruktury przyznał, że dotychczas nie zdobył finansowania potrzebnej do wznowienia przewozów inwestycji. Gdyby do niej ostatecznie doszło, zainteresowany uruchomieniem regularnych połączeń jest samorząd regionalny. – W rządowym Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 z perspektywą do roku 2032 nie jest ujęte zadanie dotyczące rewitalizacji linii nr 103 – przypomina tymczasem Szymon Huptyś, p. o. dyrektora w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Szans na przebudowę urząd upatruje w ujęciu przedsięwzięcia w dokumentach planistycznych samego PKP PLK. Zakładają one potencjalne odtworzenie przejezdności w perspektywie roku 2040. – Dodatkowo zarządca infrastruktury realizuje również projekt pod nazwą Wstępne studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce. W jego ramach w wyniku dotychczasowych analiz uznano za zasadne przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii – zauważa nasz rozmówca. Oznacza to dopuszczenie ruchu z prędkością 120 km/godz. z ograniczeniami na konkretnych odcinkach do 60-80 km/godz.

Czy powinna powstać nowa łącznica?

– Przywrócenie tych parametrów umożliwiłoby obsługę miejscowości położonych wzdłuż linii oraz zapewniłoby skomunikowanie z innymi pociągami regionalnymi m. in. na stacjach Trzebinia, Spytkowice i Wadowice – ocenia przedstawiciel marszałka. Dodaje on, że zgodnie z przywoływanymi analizami zasadne byłoby dobudowanie jednotorowej łącznicy w rejonie Spytkowic, która umożliwiałaby przejazd pomiędzy liniami 103 i 94 Kraków Płaszów – Oświęcim. Krótki odcinek Spytkowice Kępki – Miejsce pozwalałby na uniknięcie zmiany kierunku jazdy w drodze z kierunku Krakowa i Skawiny w stronę Alwerni i Trzebini.

UMWM podkreśla, że kwestia remontu trasy z Wadowic do Trzebini i wznowienia na niej ruchu jest istotna z punktu widzenia lokalnych społeczności. Przypomina, że w kwietniu zawiązała się Koalicja 103, w ramach której samorządy, przedsiębiorcy i społecznicy wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury o ujęcie inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym. Odpowiedź resortu miała jednak być negatywna. Jeśli ostatecznie remont uda się przeprowadzić, województwo chce włączyć linię do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). – Walka z wykluczeniem komunikacyjnym jest naszym ważnym celem – deklaruje Szymon Huptyś. Jednym ze sposobów przeciwdziałania temu zjawisku w obliczu braku przejezdności wybranych tras jest utworzenie autobusowych linii dowozowych obsługiwanych przez Koleje Małopolskie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

Tak wygląda zabytkowy pociąg do Karpacza z lotu ptaka [WIDEO]

Tabor i technika

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Infrastruktura

Czy linia 103 Wadowice – Trzebinia doczeka się modernizacji?

Infrastruktura

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Pasażer

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 18 sierpnia 2016

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

Tak wygląda zabytkowy pociąg do Karpacza z lotu ptaka [WIDEO]

Tabor i technika

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Infrastruktura

Czy linia 103 Wadowice – Trzebinia doczeka się modernizacji?

Infrastruktura

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Pasażer

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 18 sierpnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5